Platform voor de bouw
Nieuwe normen voor gecertificeerd beton
De toevoeging van water aan BENOR-gekeurd stortklaar beton is al jaren verboden.

Nieuwe normen voor gecertificeerd beton

Sinds 1 januari 2023 zijn de nieuwe Belgische betonnormen van kracht, met daarin ook een technische aanpassing voor BENOR-gecertificeerd beton: om watertoevoegingen te vermijden, mag er bij de betonmixers geen directe waterleiding meer zijn tussen het watervat en de mixerkuip. Die maatregel veroorzaakt nogal wat commotie. Bert De Schrijver van de federatie voor stortklaar beton (FEDBETON) reageert: “Overdreven watertoevoeging op de werf is nefast voor de sterkte en de duurzaamheid van het beton. Iedereen heeft er belang bij om de norm te respecteren.” 

FEDBETON steunt de nieuwe betonnormen: “Water reduceert de sterkte van beton.”

Het verbod op de toevoeging van water aan BENOR-gekeurd stortklaar beton bestaat al jaren. Met de nieuwe betonnormen kwam daar sinds 1 januari 2023 een extra maatregel bij: er mag geen rechtstreekse leiding meer zijn tussen de watertank van de vrachtwagen en de ingang van de mixerkuip. Die regel maakt het lastiger om stortklaar beton op de werf vloeibaarder te maken met behulp van water. Gebeurt dat wel? Dan verliest het beton zijn BENOR-kwaliteitsmerk en moet de volledige betonlading als niet-conform beschouwd worden. Bert De Schrijver: “Elke bouwtoepassing vraagt om de juiste vloeibaarheid van beton. Toch gebeurt het nog te vaak dat aannemers een te lage vloeibaarheid bestellen. Ze vragen dan aan de chauffeur om vlak voor het storten water toe te voegen. Voor BENOR-gecertificeerd beton is dat al jaren verboden. Water reduceert de sterkte van beton, maakt beton poreuzer en verhoogt de krimp. Met een groter risico op scheuren tot gevolg. Daarom staan we als federatie achter de nieuwe betonnormen.”

Elke bouwtoepassing vraagt om de juiste vloeibaarheid van beton. (Beeld: B.Vanden Eynde/Whitevision)

Engagement van betoncentrales én aannemers

De voorbije maanden organiseerde FEDBETON samen met Faba, Buildwise, BE-CERT en GBV een roadshow om iedereen warm te maken voor de nieuwe normen. Bij de betoncentrales én bij de aannemers. Want het engagement moet van twee kanten komen. Bert De Schrijver: “Als je kijkt naar de reden van die watertoevoegingen, dan springen er een paar dingen uit. Ten eerste een foute bestelling: er wordt te stijf beton besteld. In de nieuwe normen staan nu duidelijke richtlijnen welke betonvloeibaarheid nodig is per toepassing. De tweede reden is budget: om beton vloeibaarder te maken, gebruiken betoncentrales superplastificeerders. Alleen kosten die geld. Natuurlijk moet onze sector ook de hand in eigen boezem steken: wat wordt besteld, moet correct worden geleverd. Daarom doen we een warme oproep aan alle partijen: ga correct met gecertificeerd beton om. En zorg dat iedereen in je bedrijf op de hoogte is. Die bouwkwaliteit is immers de trots van je bedrijf.”

FEDBETON leverde al 76 basiscertificaten af voor CO2-arm beton.

Duurzaam beton

Bert De Schrijver volgt binnen FEDBETON niet alleen de wetgeving en technische dossiers op. Hij zet binnen de sector mee de lijnen uit voor het gebruik van duurzaam beton. FEDBETON vertegenwoordigt in België de Concrete Sustainability Council: een internationale vereniging die een wetenschappelijk onderbouwd en onafhankelijk keurmerk voor duurzaam beton ontwikkelde. In België leverde FEDBETON al 76 basiscertificaten af en 25 certificaten voor specifieke betonsamenstellingen met een beperkte CO2-impact. Bert De Schrijver: “Beton heeft het imago van een vervuilend bouwmateriaal. Toch blijkt uit onderzoek dat de milieubelasting gedurende de totale levenscyclus niet groter is dan bijvoorbeeld bij hout. Het voornaamste pijnpunt zit bij de CO2-uitstoot tijdens de productie van cement. We zoeken naar technieken om die CO2-impact zo laag mogelijk te houden. België en Nederland zijn daarin binnen Europa al jarenlang koplopers door het gebruik van samengestelde cementen. In de toekomst zal de CO2 bij de productie afgevangen worden om die tijdelijk te stockeren of om te vormen naar bijvoorbeeld alternatieve brandstoffen.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details